Menjaga Itu...

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

menjaga-itu
Google image 


MENJAGA ITU.. || Sebut hal menjaga..hui..mudah..ibaratnya menyemai benih cili...ala dah tanam tu..siram..letak la baja..begitulah asasnya..namun tidak semudah itu..bagi yang dikatakan tangan sejuk..tanam la pokok apa pun..kadang tu tak tanam pun..dicampak campakkan je benih..eh hidup..dengan izin Allah SWT juga..kawan sorang ni..puaslah semai itu ini..tak juga menjadi..kata orang tangannya panas*pokok susah nak hidup dan menjadi*...alahai..nampak tak..sebenarnya kelebihan dan rezeki masing-masing..dah tak perlu direndam tangan tu dalam ais..naik kecut..tangan sejuk tangan panas tu kiasan je...

IBU AYAH."Mak ayah boleh jaga 10 malahan lebih yang ada tu orang anak...tapi 10 orang anak tu belum tentu boleh melayan karenah mak ayahnya"...ada yang tidak setuju dengan pepatah ini..sungguh PC setuju..dannn bersyukurlah mak ayah kalau dalam ramai-ramai anak...ada yang sanggup tinggal bersama mereka walau sudah berumahtangga..bab lain pula...anak menantu sila beli hati mertua...mahal ya...jangan main-main...menjaga itu mudah...tapi nak kekalkan dan tambah kualiti jagaan itu sukar..saat anak semakin dewasa dan tua...detik itu pula mak ayah kita yang sudah berusia kembali ke zaman kanak-kanaknya...inilah cabarannya.

SUAMI ISTERI.Sempurna nafkah zahir-rumah,pakaian,tempat tinggal..lengkap nafkah batin-saling menjaga perasaan masing-masing. .alhamdulillah..cukupkah?..pada pandang kasar,ya asasnya cukup sempurna..namun sejajar dengan istilah suami seorang imam yang menakhodai bahtera rumahtangga jangan pandang mudah pada perkara kecil yang besar akibatnya kelak..dan isteri,belajarlah sikit-sikit..bantu suami..kurangkan tanggungan dibahu kirinya..beratkan bahu kanannya..

Bila satu kesalahan itu tidak ditegur ada banyak kemungkinan..mungkin dia(suami/isteri) tidak tahu ianya salah..atau mungkin dia(suami/isteri) tidak mahu mengguris hati insan-insan kesayangannya..bagaimana pun..biarpun telah bercucu..tiada salahnya terus menimba ilmu rumahtangga kerana matlamatnya adalah berpimpinan tangan menuju ke syurga..💑

HAK PENCIPTA.Kalau dah katanya pinjaman,pasti ada pemiliknya..tak gitu.Murah dengan kasih sayang itu bagus*sila pastikan bertempat*...ada rasa sayang pada sesama makhluk itu juga bagus..dan sebelum memula menyebarkan rasa sayang itu pada yang lain..sayangi diri sendiri terlebih dulu..itu juga tanda menghargai apa yang Allah SWT beri..sebelum diambil semula...hargai..syukuri..

Bila kita rasa syukur dengan sebenar benar syukur...rasa kecukupan itu sentiasa dirasai...dan apabila kita tidak berasa puas..percayalah apa milik orang akan dirasakan dan kelihatan seperti milik kita..jangan semai benih tamak..bunuh  benih itu dengan sifat syukur..

*terima kasih ukhuwah 
#mencari redha Ilahi 

Previous
Next Post »

12 comments

Write comments
Ana Suhana
AUTHOR
April 16, 2017 at 12:54 PM delete

Ilmu tu sanpai bila2 pun tak kan habis untuk di pelajari sebab terlalu byk cabang2 ilmu.

Reply
avatar
Ana Fatihah
AUTHOR
April 16, 2017 at 2:13 PM delete

Saya pun setuju dgn kata2 ni, "Mak ayah boleh jaga 10 orang anak, tapi 10 orang anak tu belum tentu boleh melayan karenah mak ayahnya".

Memanglah tak semua macamtu, tapi kita boleh tengok dah banyak kes anak mengabaikan ibu bapa terjadi. Naudzubillah, moga dijauhkan dari perangai begitu.

Reply
avatar
paridah
AUTHOR
April 16, 2017 at 2:23 PM delete

SALING MNJAGA N BERKASIH STG SESAMA KITA INSYAALLAH SELAMAT DUNIA AKHIRAT

Reply
avatar
April 16, 2017 at 9:20 PM delete

Bila kita rasa syukur dengan sebenar benar syukur...rasa kecukupan itu sentiasa dirasai...

Reply
avatar
raihanah
AUTHOR
April 17, 2017 at 9:27 AM delete

semoga kita jaga ibu bapa kita yang tua. amiin

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 17, 2017 at 12:16 PM delete

yup..betul sangat..cuma terserah kita mahu atau sebaliknya menimba ilmu itu :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 17, 2017 at 12:18 PM delete

betul..risau juga kalau-kalau diri sendiri lakukan begitu Ana =(

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 17, 2017 at 12:19 PM delete

ameen..ameen kak PI :) hendaknya begitulah.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 17, 2017 at 12:20 PM delete

tepat sangat..betul..kunci rasa kecukupan itu syukur :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 17, 2017 at 12:21 PM delete

ambil tahu dan ambil berat :)

Reply
avatar
Lea Azleeya
AUTHOR
April 17, 2017 at 10:31 PM delete

moga kite dapat jaga mak ayah kite.. Dorg dah berjasa pd kite kan.. Dari melahirkan hingga dewasa dok jg kite.. Mak ayah tak de galang gantinye dah..

Reply
avatar
Khir Khalid
AUTHOR
April 17, 2017 at 11:35 PM delete

Betul tu.. bukan semua anak2 bila dewasa mampu menjaga seorang ibu atau bapa.. menjadi peringatan buat diri ini juga...

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon