Patutlah Disuruh Hindari..

Advertisement
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


PATUTLAH DISURUH HINDARI || Rimas bila itu tidak boleh,,ini salah,,begitu tidak betul dan macam-macam lagilah pantang larang.Zaman meningkat remaja, larangan itu buat segelintirnya memberontak..terasa dikongkong..tiada kebebasan seperti yang didambakan.Rasa mahu mencuba dan rasa ingin tahu itu bagus tapi salah langkah padah jawabnya.Saat ini pernah tidak terfikir,owh satu masa dulu aku ditegur,dimarah dan dilarang itu sebenarnya ada sebabnya...PATUTLAH DISURUH HINDARI...

MAMPU TEWAS.Iman tidak mungkin mampu diwariskan.Jangan kata iman..pesanan dan nasihat dari mak ayah pun adakala dipandang sepi anak-anak.Akal dan iman mampu tewas dek nafsu.Hebat?..sekadar mana kehebatan kita manusia ini..ya..insan-insan yang mampu menfawal luaran dan dakaman dirinya..subhanAllah bersyukurlah kamu.Bagi yang berasakan dirinya tidak segagah mana dalamannya..hindarilah dari perkara-perkara yang boleh memesongkan diri.

MENINGGALKAN KESAN.Pada setiap perkara yang ber"profile" negatif,impaknya luar biasa..lebih lama diingati..lebih cepat dapat dihidu..lebih pantas juga dicaci maki..dicerca begitu begini.Momentumnya sangat besar.Mungkin kita fikir..alah setiap orang ada kisahnya sendiri..hak aku pilihan aku..betul..tapi ingat,tidak mustahil 10..20 atau 30 tahun akan datang..kalau tidak diri sendiri terjerat..waris-waris yang ada terikat.Namun begitu,tidak usah gusar kerana bertaubat itu solusinya moga Allah tutup segala kisah dan aib kita.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

Tag : Santai
7 Komen untuk "Patutlah Disuruh Hindari.."

Saya setuju sis, bila dilarang semuanya memang akan pemberontakan...tapi bila difikirkan balik ada benarnya...

Semua larangan dan suruhanNya itu ada hikmahnya.
Kalau kita fikir dalam2 kita akan nampak sebab2nya.

Yang dilarang tu yang nak buat..bila dah buat baru menyesal kan

Betul...kita aje yang terlampau taksub sehingga tak nampak kesan dan akibat

Bila dah "tua" ni bila teringat pesanan dan nasihat org tua yg kita langgar, baru kita sedar hikmah semua tu. Mcm mana nnti kita nak nasihat anak2 kita supaya tak jadi mcm kita? Kena pikir dh skrg ni.

ada yg cakap jangan melarang..biarkan saja..tp KG suka melarang kerana risau memudaratkan..hehehe

biasala.. time remaja mane nk dengo nasihat org.. Dh tua cm skrg ni, barulah tau baik buruknye.. adesss..

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Back To Top