12 June 2017

Sepanjang Dua Minggu Ramadhan..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SEPANJANG DUA MINGGU RAMADHAN || Sebelum ini menghitung hari kedatangan Ramadhan..sekarang sudah berada dihari ke-17 kita menjalani ibadah puasa.Alhamdulillah.Masuk fasa kedua ini semakin terasa lebih pantasnya masa berlalu..

Ramadhan akan bertandang dan pergi..yang bezanya kisah di dalamnya tidak sama..kisah yang kita lalui..

BERITA DUKACITA.12 Ramadhan adik sepupu memaklumkan atok dikejarkan ke hospital.Hospital Serdang.Sesak nafas.Muntah.Sesampai dihospital atok diletakkan di zon merah.ICU.Semalaman tapi cukup buat hati dan jantung kami luruh.Bagi PC dan adik-adik yang duduk berjauhan ini emosi menjadi celaru.Menurut pakar..tiada tindakkan berat boleh dilakukan kecuali masing-masing sabar.Walaupun hakikatnya pembedahan perlu dilakukan.Faktor usia dan risiko yang besar..pakar menyarankan semua ahli keluarga redha dengan apa pun yang akan terjadi.Ubatan diberi namun hanya mengikut kemampuan tubuh menerima.Bila dapat menziarah ke hospital walau sekejap..melihat depan mata..sungguh..terkedu.,sebak.😢😢

Allah mendatangkan peringatan dengan banyak cara...sungguh..benarlah syurga itu mahal..mahal kerana untuk menjadi penghuninya hati (iman) perlu benar-benar tegar.

BUNYI-BUNYIAN DAN BAU-BAUAN DI MALAM HARI.Hendak merasai kemeriahan diwaktu pagi adalah dibulan Ramadhan.Masing-masing gigih bangun sahur.Walau yang ada bergulung selimut duduk dimeja makan.Sunnah juga kan bersahur walau sedikit.Lagilah kalau ada anak-anak kecil yang sama-sama sahur..berganda meriahnya.Di malam hari pula...adakala menyeramkan..dalam suasana sepi..cicak berkejaran pun boleh kedengaran apatah lagi bunyi bunyian..diikuti bau bauan yang asing..masuk fasa kedua puasa ini lebih menganggu deria bau dan pendengaran..subhanAllah...semakin ligat mixer berputar mengadun..semakin harum bau bakaran biskut raya..hehehe..😁😉

DAMAI DI PANDANGAN DAN PENDENGARAN TETAPI BERGEGAR DIHATI.Bacaan-bacaan surah solat tarawih mengasyikkan..alunan suara yang mendayu mendamaikan..ditambah melihat cahaya dari pelita yang terpasang di sepanjang lorong jalan..damai...mendamaikan..dalam damai bergegar juga dihati...terperanjat acik  dengar bunyi merecun nak....huhuhuhu...ibu bapa...perhatikanlah anak-anak...anak kecil mahupun anak remaja..berhati-hati dan berpada-pada main mercun..banyak kecederaan sudah berlaku..jadikan pengajaran..buat ingatan dan amaran diri sendiri.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

16 comments:

  1. Sekejap benar masa berlalu...selamat meneruskan ibadah Ramadhan, PC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...sekejap je kan...ameen..moga diberi keizinan untuk meneruskan Ramadhan :)

      Delete
  2. haruman bauh kuih raya memang menyeramkan bila baca dihari puasa gini kan mkcik., ammvoiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bau siang mengiurkan...kalau bau malam mengerikan...kikikiki :)

      Delete
  3. selamat berpuasa kak pc..memang indah sekali suasana ramadhan..irda dah start buat kuoh raya kak pc..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah irda dah mula ya...wajar sebab dah sesuai ni..buat sikit2 tak terasa sangat letihnya... :)

      Delete
  4. Semoga dipermudahkan urusan perawatan atuk PC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ameen...risau sebenarnya PC dan keluarga Pakcik WP :(

      Delete
  5. Moga dipermudahkan untuk Atok PC dan diberi kesembuhan, Amin

    ReplyDelete
  6. Hihi,ingatkan bau apa yg seram sangat, yg membuat jiwa resah gelisah yeah.

    Betullah, knp diikut budaya bukan Islam..Dan yg lagi pelik dorg main tk cedera apa pun, bila kita yg main byk lak musibahnya.

    ReplyDelete
  7. Semoga atuk cepat sihat ye.. sekejapan aje dah masuk minggu ketiga

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah kak, dah 18 hb hari ni kan. semoga dapat kita perolehi ganjaran sebanyak2nya

    ReplyDelete
  9. dugaan ramadhn..moga dipermudahkan kak..

    ReplyDelete
  10. Ramadan ini datang bersamanya dugaan dan rahmat yg tidak terhingga.. semoga segalanya diberkati dan setiap amalan kita diterimaNya... aamiin.

    ReplyDelete
  11. Mcm mana dengan adik sepupu...harap sudah ok

    ReplyDelete
  12. ramadhan indah dek krn adanya waktu sahur & berbuka.
    it was the time yg famili makan bersama.
    now, abis dah ramadhan. saat tu dah tamat.
    moga dipanjang kan umur kita bersama ke next ramadhan. aminnn...

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..